Our Service

welfare

Customers’ Voice

(日本語) 楽しく本読みができました。~読み上げペンを使って~

(日本語) 療育施設の作業療法士

(日本語) ○活用者

読み書きに困難がある

(文字の認識の難しさ、追視等の難しさから本読みに苦手意識が強い)

 

○活用目的

VOCA—PENを使用することで、先に聴覚情報と視覚情報を合わせておける。

苦手意識の強い子でも、先にヒントがあることで自信を持って読める。

 

○活用内容

上記の活用目的で本読みをしてもらいました。

 

○うまくいったこと

目新しさもあり、楽しく本読みができた。

読みに自信がない箇所も、先に聴覚情報が入ってくることにより確認ができ、

自信を持って読んでくれた。

 

○うまくいかなかったこと

機器になれていないこともあり、録音したつもりができていないことが多くありました。

知的レベルがボーダー以下のADHDのお子さんは、音が鳴ることに夢中になり、

読むことに意識が向きにくかったです。

 

○その他(感想・要望など)

自閉症の重度のお子さんにも活用してみたかったのですが、今回はできませんでした。

no image

(日本語) 絵カードのみより、子どもの注目度が上がりました。~読み上げペンを使って~

(日本語) 病院外来(小児リハビリテーション科)の作業療法士

(日本語) ○活用者

7~16才。発語困難な脳性麻痺(アテトーゼ型)、自閉症、筋ジストロフィー症など。

 

○活用目的

意志伝達方法としての活用、認知課題として(絵と言葉のマッチング)、遊びとして

 

○活用内容

表情(気持ち)や名詞、歌の曲名を選択できる台紙を作り、ペンでタッチしてもらう。

絵カードに貼って、絵と言葉のマッチングを促す。

 

○うまくいったこと

絵カードのみよりも、音声が出ることで、子どもの注目度が上がった。

 

○うまくいかなかったこと

特になし。

 

○その他(感想・要望など)

操作が簡単で、またコミュニケーションエイドとしては安価で、制度も利用できてよい。

バッテリーの持ちがあまりよくないので、もう少し長時間使用できるとよい。

(※コムフレンド注記:連続使用で2時間の使用が可能です。)

また1度電源をOFFにすると、音量が元に戻ってしまうため、元に戻らないようになるとよい。

(音量調節のボタン操作は対象児にはできないため。)

シールの別売がほしいです。特に大きいシールの数が少ないため。

no image

(日本語) 画期的な教材であることは、間違いないです。~読み上げペンを使って~

(日本語) 特別支援学校教諭

(日本語) 言葉がない子どもにとっては、画期的な教材であることは、間違いないと思います。

どこにでも、首にかけて持ち運びできる点、大きな教材では自分が持つことに嫌がる子ども達も、

このくらいなら違和感なく移動できる点、シールを貼るだけで自分の思いが相手に伝わる等、

良い点がみられました。

色々な子どもの実態に合わせて支援教材を作っている私達教師にとっては、

大きなプラスになっていると思います。

実際に使用した生徒は、ペンをシールに上手く合わせることが難しく、

その練習がかなり必要でした。

実際に言葉がない=文字が書けない=ペンを持つような学習をしていないのが現状です。

タッチするのが楽しくなるようにゆっくり取り組みたいと思います。

no image

(日本語) 読み書き障害のお子さんのワークテストに活用しています!~読み上げペンを使って~

(日本語) 小学校の通級指導教室教諭

(日本語) 当校では、読み書き障害のお子さんのワークテストに利用させていただいております。

文字のみから情報を得られにくいお子さんなのですが、

耳で聞くことで他の児童と同じように理解でき、テストにも自力で取り組めています。

御社の製品のおかげです。

no image

(日本語) 意欲的にテストを受けています。~読み上げペンを使って~

(日本語) ディスレクシア児 保護者

(日本語) 読み書きの学習障害であるディスレクシアの男の子です。

2年生の時までは先生にテストの読み上げ支援をしていただいていましたが、

昨年秋(小3)から学校のテストに音声を入れさせてもらい、

ヘッドホン、VOCA-PENを使って受けています。

おかげ様で意欲的に取り組んでおり、

「読めばわかる」と高得点を取り自信につながっています。

(学校からテスト用紙を受けとり親が声を入力し返却という方法をとっています。)

no image

(日本語) いつもの本の手触りそのままに楽しめます!

(日本語) 保護者・先生

(日本語) お気に入りの絵本を、

VOCA-PENで、

何度でも聞いています。

なじみの声が聞こえてきます。

 

◎保護者の声

いつものなじみの絵本から音が出るのが面白く、

とても興味を持って、自分のペースで、

何度でも音を聞いていました。

 

◎先生の声

iPad等の読み上げ絵本も良いのですが、

いつもの本の手触りそのままに、

自分のお気に入りの絵本が、

オリジナルの読み上げ絵本になるところが、

良いですね!

 

この活用の様子PDFはこちら

no image

Autonomous mind comes up! – With using recording pen–

Teacher of special need education school

Usage place: at an elementary classroom in a special need education school

User: Autistic child

An autistic child became to make a presentation with using VOCA-PEN at after-classes homeroom voluntarily. It used to that the teacher presented the child’s thought instead of the one. In case of using only some cards, the child did not show his motivate as preparing them by oneself. But in case of using VOCA-PEN, the one became to prepare them by one self.

no image

Best thing is to attract children’s attention or interest! – With using recording pen–

Teacher of special need education school

Usage place: at a special need education school

User: Children with autistic or ADHD

We use the VOCA-PEN at the scene of calling student member names in turn of duty.  Speaking sound is very attractive the children’s attention or interest. That is most successful thing with using the pen.

no image

Student with learning difficulties became to figure out some easy reading tasks by oneself! – With using recording pen–

Speech Therapist

Usage place: Speech therapy room

User: Children with learning difficulties

We made an attractive reading task to the children. They worked out the task with using the pen to read the place that they want to listen. They seem to decrease their awareness and anxiety to see sentences of letters with their confidence and relief because they can understand it if they can hear, which they used to be not good at.

no image

Increasing autonomous messages! – With using recording pen–

Teacher of special need education school

Usage place: at an elementary classroom in a special need education school

User: Early elementary student with autism

He used to give a symbol card when he requested his want that he likes playing tickling and he did not understand connecting the symbol card and the voice sound. But he started to say “tickle me” after using the pen several times. He seems to start to understand connecting the symbol card and the voice sound.

no image

As a communication tool for foreign children! – With using recording pen–

Teacher of special need education school

Usage place: at an elementary classroom in a special need education school

User: Foreign children with intellectual disability and cerebral palsy

It is very good to speak the native language and Japanese language in a low and to re-record the message many times with using the pen as a communication book for foreign children who do not understand Japanese.

no image

Let’s increase endophasia! – With using recording pen–

Teacher of special need education school

Usage place: at an elementary classroom in a special need education school

User: Children with endophasia but no speech

We used the pen to confirm the name of commonly-used things that are difficult or easy to remember at learning situation or daily life. It made the children to be able to confirm their names by themselves, then they memorized things that hard to remember the names and got increase the nouns that they can point with HIRAGANA card. It was useful to promote their memory but not enough to promote their speech. Owing to the pen, they have begun to understand some emotional words with the emotional symbol stickers and the pen little by little.

no image

Express feeling with word! – With using recording pen–

Instructor of day service for children 

Using place: at habilitation of day service for children

User: Children with autism

Children seemed to have a sense of accomplishment with choosing a symbol card to express their feeling by the voice sound.

no image

Contact

GODAI EMBODY can help all or a part of your design development with a contract or co-design development about Medical and Welfare Apparatus. We will do a best performance on proposal attitude anytime to achieve a more quality of product with full using our domestic and foreign network. Please contact us with no hesitation.

Page top